Als in de tijd van Jezus een rabbi geloofde dat zijn discipelen er klaar voor waren, gaf hij hen de opdracht om ook zelf discipel-makers te worden. Discipelen maken is Gods strategie om de wereld te winnen. Vlak voor zijn hemelvaart heeft Jezus zijn discipelen dit al voorgehouden. Maar Jezus wist dat zijn discipelen hier pas klaar voor waren als zij de Heilige Geest ontvangen hadden. Dit kon pas plaatsvinden nadat Jezus zijn plek in de hemel had ingenomen. Tien dagen na hemelvaart, als ze met honderdtwintig anderen in gebed zijn, wordt de Heilige Geest op hen uitgestort. Gods pinksterinvasie; de ‘eerste wederkomst’ van Christus. De Heilige Geest, die ‘de Geest van de Vader’ maar ook ‘de Geest van Jezus’ genoemd wordt, komt in hen wonen. Deze Heilige-Geest-invasie vindt niet ongemerkt plaats. De Geest van God valt op de discipelen met het geluid van een sterke wind en de verschijning van vuurvlammen op hun hoofden. Een bonte mengeling van mensen komt eropaf. Lucas telt maar liefst vijftien nationaliteiten. God heeft alle volken op het oog. De discipelen zijn niet langer bang. Het is Petrus die vol van de Heilige Geest het woord voert op deze pinksterdag, waarna ruim 3.000 mensen besluiten een discipel van Jezus te worden. Zij laten zich dezelfde dag nog dopen. Gods pinksterinvasie leidt tot de eerste christengemeente, die bestaat uit Joden en proselieten (Godvrezende mensen uit alle volken). Deze dag gaat Psalm 87 in vervulling: ‘Heerlijk zijn de beloften door God aan zijn stad gedaan: “De inwoners van Egypte en Babel zal Ik tellen onder mijn vereerders, ook de Filistijnen en Tyrus en Nubië. In Sion [Jeruzalem] zijn ze geboren.” (…) Bij de naam van de volken schrijft de Heer: “Dit volk is in Sion geboren.” Ze dansen, en ze zingen: “Hier, in Sion, is de bron van ons leven” (Psalm 87:3-4 en 6-7, GNB).
De gemeente van Jezus Christus wordt de ‘derde tempel’; de tempel van de Heilige Geest. Paulus zegt tegen de gemeente in Korinthe: ‘U weet toch dat u een tempel van God bent en dat de Geest van God in uw midden woont?’ (1 Korintiërs 3:16). De rabbijnen in de tijd van Jezus zeiden: ‘Waar twee of drie samenzijn om de Torah te bestuderen, daar is de Sjechinah in hun midden.’ Jezus zei: ‘Waar twee of drie mensen in mijn naam samen zijn, ben Ik in hun midden’ (Matteüs 18:20). In Jeruzalem werd dit letterlijk voelbaar toen de Sjechinah rustte op de plaats waar de eerste christenen samenkwamen. Lucas heeft beschreven wat er gebeurde. De christenen baden tot God: “In deze stad hebben allen samengespannen tegen Jezus, uw heilige dienaar, die door U is gezalfd: Herodes, Pontius Pilatus, alle volken en ook de stammen van Israël, om datgene te doen waarvan U had bepaald en voorbestemd dat het moest gebeuren. Welnu, Heer, sla ook nu acht op hun dreigementen en stel ons, uw dienaren, in staat om vrijmoedig uw boodschap te verkondigen door ons bij te staan, zodat zieken genezing vinden en er tekenen en wonderen gebeuren in de naam van Jezus, uw heilige dienaar.” Toen ze hun gebed beëindigd hadden, begon de plaats waar ze bijeen waren te beven, en allen werden vervuld van de Heilige Geest en verkondigden de boodschap van God vrijmoedig’ (Handelingen 4:27-31).
Terwijl de Vader en de Zoon in de hemel regeren, zijn de Vader en de Zoon op aarde onzichtbaar aanwezig door de Heilige Geest. De Heilige Geest is ‘de onzichtbare Jezus’ in ons. Waar Jezus op aarde gebonden was aan tijd en ruimte, kan Hij ons nu door de Heilige Geest altijd en overal bijstaan om zijn bediening op aarde voort te zetten. Met de komst van de Heilige Geest is een nieuw tijdperk aangebroken.’
Uit: De Muizenval