Ik kan niet begrijpen waarom Jezus zegt
dat ik de mensen die mij pijn hebben gedaan
zeventigmaal zeven keer moet vergeven.
Ik vind één keer vergeven al heftig genoeg.
Waarom vraagt God me het onmogelijke te doen?
In geval van grove aantasting en schending van wie je bent, is vergeving schenken vaak een proces dat je stap voor stap en al lerend mag doorlopen. Als vergeving wordt afgedwongen verliest het zijn waarde. Vergeving is een geschenk, geen verplichting. Geert Corstens is oud-president van de Hoge Raad, de hoogste rechter in Nederland op het gebied van civiel recht, strafrecht en belastingrecht. In een interview met het Nederlands Dagblad zegt hij: ‘In het leven kunnen dingen vreselijk misgaan. Door puur toeval of pech, maar ook door grove schuld of opzet. In het strafrecht worden we daar dagelijks mee geconfronteerd. Wat mensen na een misdaad nodig hebben om op een goede manier verder te kunnen met hun leven, biedt het strafrecht maar zeer ten dele. Met vergeving schenken doorbreken we de keten van wraakoefeningen, vergeldingen en eindeloze rancunes. Dan maken we voor de ander en onszelf ruimte voor de toekomst. Vergeving kan mensen verder helpen, maar ik heb alle begrip voor wie daartoe niet in staat is. Het strafrecht moet in elk geval geen druk uitoefenen op slachtoffers of nabestaanden om te vergeven. Ook al ervaren sommige slachtoffers en nabestaanden dat vergeving schenken hen heeft geholpen om verder te kunnen gaan met hun leven – om een episode af te sluiten waarin het toegebrachte leed een open wond was – niemand mag daartoe gedwongen worden. Het is en blijft iets hoogstpersoonlijks. Net zoals liefde voor de ander niet kan worden opgedrongen. Dat is strijdig met de idee van liefde, die moet van binnenuit komen. Een onder dwang gedane vergeving heeft geen waarde.’ Doe jezelf geen geweld aan om te moeten vergeven. Haast je niet en forceer het niet. Je hebt tijd nodig om de pijn en het verlies te verwerken.
Zeventigmaal zeven keer
Aan de ene kant is vergeving schenken een keuze, een daad van de wil. Tegelijkertijd is vergeving ook een doorlopend proces, met terugkerende stadia. Het vraagt tijd, geduld en vertrouwen. Op een dag vroeg Petrus aan Jezus: ‘Hoe vaak moet ik mijn broeder vergeven, als hij me kwaad doet? Zeven keer?’ ‘Nee,’ antwoordde Jezus, ‘geen zeven keer, maar zeventigmaal zeven keer!’ (Matteüs 18:21-22, GN). Het lijkt erop dat Petrus op zoek is naar de limiet van vergeving. Je afvragen hoe vaak je moet vergeven is menselijk. Volgens de rabbijnen was drie of vier keer vergeven wel genoeg. Petrus begreep dat zijn Meester er een hogere standaard op na hield. Hij dacht dat hij met zevenmaal wel goed zou zitten. Het antwoord van Jezus ging echter een heel andere kant op: ‘Geen zeven keer, maar zeventigmaal zeven keer!’ Jezus rekent anders. Zeven is het getal van de volheid en zeventig is het getal van de volkeren op aarde. ‘Christelijk rekenen’ ziet er volgens Jezus zo uit: 7 x 70 = ‘volheid’ x ‘aarde’ = ‘altijd overal’. Zeventigmaal zeven keer betekent voortdurend vergeving schenken, in welke situatie dan ook. Daarmee verwierp Jezus de dreigende woorden van Lamech: ‘Wie mij verwondt, die sla ik dood, zelfs wie mij maar een striem toebrengt. Kaïn wordt zevenmaal gewroken, Lamech zevenenzeventigmaal’ (Genesis 4:23-24). Je zevenenzeventigmaal wreken is letterlijk een doodlopende weg. Waar Lamech zevenenzeventigvoudige wraak verkondigde, predikt Jezus de zeventigmaal zevenvoudige vergeving. De onbeperkte wraak van de wereld moet plaats maken voor de onbeperkte vergeving van God. Vergeving schenken heeft niets met een aftelsysteem te maken: ‘Als je me dat nog een keer flikt, dan…’ Vergeving schenken heeft met je hart te maken. Het geheim van zeventigmaal zeven keer vergeven is dat je hart elke keer dat je de ander vergeeft een stukje gezonder wordt. Zeventigmaal zeven keer vergeven betekent dat je elke keer wanneer de pijn weer opspeelt vergeving uitspreekt, tot je helemaal bent losgemaakt van wat jou is aangedaan.
Vergeving schenken is Gods ontsmettingsmiddel
De apostel Johannes indiceert dat er een samenhang is tussen een gezonde ziel en een gezond lichaam: ‘Geliefde, ik wens dat het u in alles goed gaat en dat u gezond bent, zoals het uw ziel goed gaat’ (3 Johannes 1:2, HSV). De gemoedstoestand van je ziel heeft grote invloed op het functioneren van je lichaam. Een groot deel van de klachten die met fysiotherapie behandeld wordt valt onder de categorie psychosomatische ziekten. De klachten uiten zich veelal in medisch niet te verklaren pijn in het hoofd, de maag of de rug. Als je ziel verwond raakt en je de pijn niet uit, zal je ziel de pijn uiteindelijk doorgeven aan je lichaam. Als de ziel zwijgt, gaat het lichaam spreken. God heeft je emoties gegeven om zielenpijn op een gezonde wijze te uiten. Het woord ‘emotie’ komt van het Latijnse woord exmovere, wat ‘in beweging brengen’ betekent. Als je woorden geeft aan de pijn diep vanbinnen en besluit om degene die je pijn heeft gedaan te vergeven, schep je ruimte voor Gods liefde om de wond te helen. Onderzoek heeft aangetoond dat bij mensen die in staat waren vergeving te schenken de psychische belasting en lichamelijke symptomen als rugpijn, hoofdpijn en misselijkheid afnamen.
Ze konden beter beslissingen nemen en waren minder angstig en nerveus. Vergeving schenken maakt je hart gezond en laat de vergevende, bevrijdende en genezende liefde van God weer stromen. Je leeft in de vrijheid van Gods liefde.
Door een vergevingsgezinde levenshouding
kun je jouw leven en het leven van de mensen
om wie je het meest geeft veranderen.
– Kathie M. Thomson